ویروس کرونا 98اسلاید 1 - جدید
فارسیEnglish

15 خرداد روز جهانی محیط زیست

طبیعت، بسان مادری مهربان انسان را در دامن خود می پروراند و سخاوتمندانه، همه منابع و سرمایه های خود را به پای او می ریزد. تاکنون همه موجودات روی زمین کوشیده اند تا به قانون و نظام طبیعت پیرامون خود گردن نهند و خود را با آن سازگار کنند، اما انسان، خواسته و ناخواسته، روند طبیعی محیط زیست خود را دگرگون کرده است.

 

هر روز درختان بسیاری با قساوت، قلع و قمع می شوند و آب ها به هدر رفته و آلوده می شوند. جنگل های طبیعی ازمیان می روند، بسیاری از گونه های زیستی در حال انقراض هستند و صدها گونه به علت از دست دادن زیستگاه های خود، نابود شده اند. متأسفانه، آدمی بر خلاف دیگر موجودات، همواره تأثیر عمیقی در جهت نابودی و تهدید محیط زیست از خود بر جای گذاشته است، چنان که اکنون، از مهم ترین عوامل تخریب محیط زیست شناخته می شود.

 -ادامه مطلب-

نامگذاری روز جهانی محیط زیست

هر سال روز 15 خرداد (5 ژوئن) در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 بر می‌گردد، در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد.

همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل ) شد، UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی،همایش‌های دوچرخه سواری،نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس ، درختکاری ،‌فعالیت‌های مربوط به بازیافت ، پاکسازی و... .

هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسائلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می شود.

 

هدف UNEP از برگزاری چنین مراسمی عبارت است از :


- بخشیدن چهره ای انسانی به مسایل زیست محیطی


- توانمند سازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن


- ارتقا این بینش عموم که جوامع در تغییر دیدگاه‌ها و در خصوص مسئله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا می‌نمایند.

- ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملتها از آینده‌ای امن‌تر و سعادتمندانه‌تر

افزایش یادگیری در روزهای پر استرس

در دوره امتحانات ضرورت این مسئله را بیشتر حس می کنیم که چگونه قابلیت مغز را برای یادگیری بیشتر در مدت زمان کمتر و تمرکز بیش تر، بالا ببریم.

در زمان امتحانات چگونه ذهنی کارآمد داشته باشیم؟ در دوره امتحانات ضرورت این مسئله را بیشتر حس می کنیم که چگونه قابلیت مغز را برای یادگیری بیشتر در مدت زمان کمتر و تمرکز بیش تر، بالا ببریم. فشار و استرس در طول امتحانات، گاهی مغز را دچار اختلال و بحران می کند . عدم توانایی در تمرکز، درک و جذب اطلاعات و یادگیری مطالب را دشوار می کند.

-ادامه مطلب-

برای آن که بتوانید ذهنی کارآمد داشته باشید ، داشتن دو قابلیت حائز اهمیت است:

بتوانید اطلاعات را به راحتی به ذهن بسپارید.


بتوانید اطلاعات را به مدت زیاد در حافظه نگه دارید.


 
برای بالا بردن توانایی حافظه ، باید آن را پرورش دهید


مغز با فعالیت های بیشتر در حالت تمرین باقی می ماند. فردی که از مغز خود اصلا استفاده نمی کند ، یا آن را کمتر به کار می گیرد ، باید بداند که ذهن او ضعیف خواهد شد. پس اگر می خواهید حافظه خوبی داشته باشید ، باید ذهن خود را پرورش دهید.


 
برای داشتن ذهن و حافظه قوی ، عوامل اختلال آفرین را از میان بردارید


شما می توانید در طول امتحانات ، بسیاری از عوامل به وجود آورنده اختلال و عوامل مخل در یادگیری را از میان بردارید، عواملی همچون موسیقی یا برنامه های رادیویی، تلفن های طولانی یا سر و صداهای مزاحم دیگر. رادیو را خاموش کنید، پیغام گیر تلفن خود را روشن کنید ، بعد مطالعه را شروع کنید. البته بر خلاف انتظار ،تمرکز در محیط بسیار آرام چندان ممکن نیست. محیط فعال و دارای انرژی نسبت به محیط بی حرکت و ساکت به افزایش تمرکز و ارتقای فعالیت یادگیری بیشتر کمک می کند.

صحبت با خود موقع یادگیری می تواند یادگیری را موثر تر کند. منظور از حرف زدن با خود استفاده از کلماتی نظیر " اوکی" ، "عالی" ، " حالا شد" و یا " همین جوری درسته" و ... است.



یک برنامه منظم را پیش بگیرید


شما می توانید با در پیش گرفتن یک برنامه یادگیری ثابت، اثرات عاداتی در خود ایجاد کنید. اگر هر کار خود را در زمانی معین و طبق یک برنامه یادگیری انجام دهید، به زودی به آن عادت می کنید. به خاطر داشته باشید که اگر یادگیری نباشد، احساس کسالت و سستی به انسان دست می دهد. از برنامه تمرینی یک سنت کوچک بسازید.


 
خود را به استراحت های کوتاه مدت و برنامه های کارساز عادت دهید


هیچ کس نمی تواند ساعت ها بدون وقفه به آموختن بپردازد. شما زمانی به بهترین نتایج می رسید که طبق یک برنامه زمانی معین عمل کنید. دوره یادگیری و مرور دروس ، تکرار اول، زمان استراحت، تکرار دوم، دوره یادگیری جدید و...

مقدار زمانِ دوره یادگیری و پیگیری آموزشی و زمان های استراحت بستگی به میزان برنامه روزانه و قوت شما دارد. زمان برنامه امروز خود را طبق تجربه روزهای قبل تصحیح کنید ، اما در هر حال قبل از نود دقیقه یادگیری ، باید در هر شرایطی یک زمان استراحت 15 تا 20 دقیقه ای برای خود در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که مرحله تمرینات و مرور دروس و تجدید قوا را کاملا از هم جدا کنید.
 

مواد آموزشی را به اجزای کوچک تقسیم کنید


بهتر است مطالب را به اجزای کوچک بیشتری تقسیم کنید و آن ها یاد بگیرید و تکرار کنید ، چون به این شیوه سریع تر می آموزید.


 
در فرآیند یادگیری، مطالب تقسیم شده را با خود تکرار کنید


اگرهر بار مقدار بسیار زیادی از مطالب را فرا می گیرید متوجه می شوید که به هنگام تکرار، بیشتر آن ها را فراموش کرده اید، تردید نکنید که اجزای آموزش شما بیش از حد بزرگ است. در این صورت بی جهت قرار از کف می دهید و عصبی می شوید. اما می توانید با کوچک کردن اجزای آموزشی در یادگیری موفق شوید، با گام هایی کوچک تر و به تعداد زیاد تر ، موفقیت بیشتری به دست می آورید و آن گاه خود را تحسین می کنید.

در این صورت شما از خود و برنامه ریزی و نحوه استفاده از منابع و کتب درسی خشنود می شوید ، خلق و خوی بهتری پیدا می کنید و بدین سبب موفقیت شما در یادگیری ، افزایش خواهد یافت.



28 اردیبهشت بزرگداشت خیام

عُمَر خَیّام نیشابوری (نام کامل: غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیام نیشابوری) زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی در نیشابور و درگذشته ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی در نیشابور است.

 

حکیم عمر خیام فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش «حجةالحق» بوده‌است؛ ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آن‌که رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب‌زمین شده است.

 -ادامه مطلب-

اولین اشاره ای که به شعر خیام شده، صدسال پس از مرگ اوست. نوشته اند، که خیام را به تدریس و نوشتن کتاب رغبت چندانی نبود. شاید به دلیل آنکه شاگردان هوشمند برگزیده ای پیرامون خود نمی یافت و چه بسا از آن جهت که اوضاع روزگار خود را، که مقارن حکومت سلجوقیان و مخالفت شدید با فلسفه و زمان رونق بازار بحث ها و جدل های فقیهان و ظاهربینان بود، شایسته ابراز اندیشه های آزاد و بلند نمی دید.با این همه، از او نوشته های بسیار برجای مانده که در قرون وسطی به لاتین ترجمه شد و مورد توجه اروپائیان قرار گرفت.


حکیم عمر خیام سفرهای طولانی به سمرقند و بلخ و هرات و اصفهان کرد و همه جا با روشنی تمام در باب حیرت و سرگشتگی فلسفی خویش سخن می گفت. رساله ای در کیفیت معراج، رساله دیگر درباره علوم طبیعی و کتاب های بسیار به زبان های فارسی و عربی حاصل زندگی نسبتاً طولانی اوست.

 

از آثار معروف فارسی منسوب به عمر خیام، رساله نوروز نامه است که با نثری ساده و شیوا، پیدایی نوروز و آداب برگزاری آن را در دربار ساسانیان بازگو نموده است. او در این رساله با شیفتگی تمام درباره آیین جهانداری شاهنشاهان کهن ایرانی و پیشه ها و دانش هایی که مورد توجه آنان بوده سخن رانده و تنی چند از شاهان داستانی و تاریخی ایران را شناسانده است.

 

شعر خیام، در قالب رباعی، شعری کوتاه، ساده و بدون هنرنمایی های فضل فروشانه و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش است. تعداد واقعی رباعیات خیام را حدود هفتاد دانسته اند، حال آن که بیش از چند هزار رباعی به او نسبت داده می شود. در دنیای ادب و هنر بیرون از مرزها، خاصه در جهان انگلیسی زبان، خیام معروف ترین شاعر ایرانی است که شهرتش از محافل علمی و ادبی بسیار فراتر رفته است.

 

دستاوردهای حکیم عمر خیام در نجوم:


حکیم عمر خیام به دعوت جلال الدین ملکشاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک به اصفهان رفت تا سرپرستی رصدخانه ی اصفهان را به عهده گیرد. وی در مدت اقامت هجده ساله در اصفهان زیج ملکشاهی را تهیه کرد (زیج=زیگ،جدول محاسبات نجومی) و در حدود سال 458 طرح اصلاح تقویم را تنظیم نمود و تدوینگر و بنیانگذار تقویم جلالی شد. در این زمان خیام به عنوان اختربین در دربار مشغول بکار شد هرچند به اختربینی اعتقادی نداشت.پس از مرگ ملکشاه و کشته شدن نظام الملک ، خیام مورد بی مهری قرار گرفت و کمک مالی به رصدخانه قطع شد!

 

دستاوردهای حکیم عمر خیام در ریاضیات:


خیام نیشابوری تحت حمایت و سرپرستی ابوطاهر،قاضی القضات سمرقند، کتابی درباره ی معادلات درجه سوم نوشت و از آجا که با نظام الملک طوسی رابطه ی نیکویی داشت کتابش را به او هدیه کرد. تحقیقات و مطالعات خیام در جبر در نوع خود تحسین برانگیز است اما کشف دیر هنگام رساله ی جبر او و همچنین توفیقات ریاضیدانان در این حوزه از ریاضیات تنها موجب شگفتی اندیشمندان به سبب جنبه ی تاریخی آن شد. اثبات اصل پنجم اقلیدس که شالوده ی هندسه ی اقلیدسی است از دیگر دستاوردهای علمی عمر خیام به شمار میرود.کشف و اثبات بسط دو جمله ای n^(a+b) و همچنین ابداع روشی در بدست آوردن ضرایب منجر به نام گذاری مثلث حسابی بهانه ای بود تا نام خیام در کنار نام بزرگان دیگری چون نیوتن و پاسکال به ثبت برسد.

 

آثار حکیم عمر خیام:


1_میزان الحکمه(در فیزیک)   

2_لوازم الامکنه(در هواشناسی)

3_رساله فی براهین علی مسائل الجبر و المقابله(در معادلات درجه سوم)

4_القول علی اجناس التی بالاربعا( نقش ریاضی در موسیقی)

5_رساله الکون و التکلیف(حکمت خالق در خاق عالم)

6_رساله ای در بیان زیج ماکشاهی

7_رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس(در خطوط موازی و نظریه ی نسبت ها)

8_رباعیات خیام