ویروس کرونا 98عید غدیر خم99اسلاید 1 - جدید
فارسیEnglish

معلم کارآمد

معلم کارآمد و اثربخش فردی است که علاوه بردانسته‌های علمی، توانایی مدیریت کلاس درس خود را داشته باشد و با توجه به موقعیت و ویژگیهای دانش‌آموزان شیوه مدیریتی متناسب با آن را انتخاب  می‌کند.
در بعضی از مواقع شرایط کلاس ایجاب می‌کند جوی دوستانه و صمیمی حاکم شود و در زمان دیگر اقتدار معلم و سخت‌گیری‌های او زمینه مناسب برای پر بار بودن کلاس خواهد بود.

-ادامه مطلب-

معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در کلاس جوی آرام فراهم می‌کند در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر‌ می‌دارد و رعایت نکات زیر می‌تواند در کارآمدی ‌او موثر باشد.

1- قبل از شروع کلاس هدف خود را از ارائه محتوی درس مشخص ‌سازد.

2- با یک‌ برنامه‌ریزی دقیق و داشتن طرح درس مناسب وارد کلاس شود.

3- دانش آموزان را از هدف آموزشی خود آگاه سازد.

4- از دانسته‌های دانش‌آموزان خود نسبت به محتوای آماده برای تدریس آگاه شود و متناسب با آن تدریس خود را شروع کند.

5- در هنگام ارائه مطالب از مباحث جذاب و علمی جهت تفهیم مفاهیم استفاده کند.

6- شیوه تدریس خود را متناسب با محتوای مورد نظر انتخاب کند و از یک روش تکراری استفاده نکند.

7- در هنگام تدریس با صدای یکنواحت صحبت نکند و با دانش آموزان تماس چشمی برقرار کند.

8- هنگام تدریس از دانش آموزان سوالاتی جهت کنترل و جلوگیری از حواس پرتی آنها بپرسد.

9- به شرایط فیزیکی کلاس از نظر( نور، صدا، گرما، چینش صندلی‌ها، ...) توجه کند و محیطی مناسب و جذاب و درعین حال آرام فراهم کند.

10- رفتارهای مطلوب را در جمع تشویق کند ولی بیش از اندازه به آن رفتار تاکید نکند. نوع تشویق را براساس نوع رفتار، سن، ...انتخاب کنید و آن را بلافاصله بعد از رفتار درست ارائه  دهد.

11- در برخورد با رفتارهای نامطلوب در ابتدا به دنبال علت بگردد و سپس در تنهایی به دانش‌آموز تذکر دهد و در صورت تکرار از تنبیه‌های متناسب با عمل او استفاده کند.

12- به تمام دانش‌آموزان به‌طور یکسان توجه کند. آنها را به اسم کوچک در سرکلاس صدا بزند و با آنها ارتباط برقرار کند.

13- تکالیفی جهت تمرین مطالب، متناسب با محتوای ارائه شده و شکوفا کردن حس خلاقیت در آنها ارائه دهد.

14- دانش‌آموزان را به فعالیتهای گروهی ترغیب کند و یک روحیه رقابتی مثبت بین آنها به وجود آورد.

15- به نظرات دانش آموزان و مشکلات آنها با دقت تمام و درکمال صبر گوش فرا دهد و بعد راهنمایی‌های لازم را انجام دهد.

16- یک الگوی مناسب گفتاری، کرداری، برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

 به نقاط قوت و ضعف آنها آگاهی پیدا کند و در جهت رسیدن به خود شکوفایی، آنها رایاری کند

میزان یادگیری دانش‌آموزان را بر اساس محتوای ارائه شده در کلاس ارزیابی کند

.19- علاقه خود را به دانش‌آموزان نشان دهد و از آنها حمایت کند

 شرایط رابرای بحث و گفتگو فراهم آورد و از بیراهه کشیده شدن بحث جلوگیری کند.-

و دراین صورت است که هرچه کلاس درسی دوست‌داشتنی‌تر وجذابترباشد، انگیزه دانش آموزان برای یادگیری بیشتر خواهد بود

نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*